КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
IV сесія VIII скликання

РІШЕННЯ

від 20 квітня 2017 року N 226/2448

Про звернення депутатів Київської міської ради до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо посилення відповідальності за куріння тютюнових виробів у заборонених місцях, за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення

Відповідно до статті 3 Конституції України, статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 1, 13, 20 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення" та статті 1751 Кодексу України про адміністративні правопорушення Київська міська рада вирішила:

1. Направити звернення депутатів Київської міської ради до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України згідно з додатком до цього рішення.

2. Офіційно оприлюднити це рішення у газеті Київської міської ради "Хрещатик" та на офіційному веб-сайті Київської міської ради (www.kmr.gov.ua).

3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київської міської ради з питань місцевого самоврядування, регіональних та міжнародних зв'язків.

 

Київський міський голова

В. Кличко


 

Додаток
до рішення Київської міської ради
20.04.2017 N 226/2448


Звернення
депутатів Київської міської ради до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо посилення відповідальності за куріння тютюнових виробів у заборонених місцях, за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення

З 16 грудня 2012 року набрала чинності редакція Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення" (далі - Закон). Зміни, які внесені у вказаний Закон, спеціально підкреслюють заборону куріння кальяну.

Відповідно до роз'яснень, наданих Міністерством охорони здоров'я України, чинна законодавча заборона куріння поширюється і на куріння кальяну. Відповідно до статті 1 Закону куріння тютюнових виробів - це дії, що призводять до згорання тютюнових виробів, у результаті чого утворюється тютюновий дим, який виділяється в повітря та вдихається особою, яка їх курить. Експертами та науковцями встановлено, що факт фільтрації частки диму через воду не заперечує факту куріння тютюнових виробів.

Згідно з основними положеннями чинного законодавства України про заборону куріння, а також положеннями статті 13 Закону заборонено куріння тютюнових виробів, електронних сигарет і кальянів у приміщеннях закладів ресторанного господарства, у приміщеннях та на території навчальних закладів, спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд та закладів фізичної культури і спорту, у під'їздах житлових будинків, закладів охорони здоров'я, у приміщеннях об'єктів культурного призначення та органів державної влади і місцевого самоврядування, інших державних установ, на стаціонарно обладнаних зупинках транспортних засобів. Відводити місця для куріння в цих місцях заборонено.

Частина третя статті 13 Закону визначає перелік місць, де куріння заборонено, крім спеціально відведених для цього місць, причому власник, уповноважені ним особи, або орендарі відповідних споруд чи окремих приміщень зобов'язані відвести спеціальні місця для куріння, сумарна площа яких не має перевищувати 10 % загальної площі відповідної споруди чи приміщення, та вони повинні бути обладнані витяжною вентиляцією чи іншими засобами для видалення тютюнового диму. На заклади ресторанного господарства та інші місця, перелічені у частині другій статті 13 Закону, вимоги щодо місць для куріння не поширюються.

У зв'язку з чисельними скаргами киян на розміщення закладів ресторанного господарства на перших поверхах житлових будинків, в яких у порушення вимог чинного законодавства надають послуги з куріння кальянів, та враховуючи те, що Міністерство економічного розвитку і торгівлі України відмовляє у погодженні проведення заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням норм Закону, депутати Київської міської ради вважають за необхідне звернутися до суб'єктів законодавчої ініціативи із проханням внести зміни до законодавства України та до Кабінету Міністрів України щодо сприяння відновленню державного контролю за дотриманням норм Закону, а саме: надати Держпродспоживслужбі дозволи на проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо порушення норм про заборону куріння тютюнових виробів, кальянів та електронних сигарет в приміщенні закладів ресторанного господарства.

На думку депутатів Київської міської ради, посилення відповідальності у сфері обмеження місць куріння тютюнових виробів та запобігання вживанню тютюнових виробів, а саме: кальянів, є надзвичайно актуальним та необхідним для впровадження, адже статтею 3 Конституції України встановлено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Враховуючи викладене, депутати Київської міської ради звертаються до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України з проханням відновити державний контроль за дотриманням норм Закону та посилити юридичну відповідальність фізичних осіб, суб'єктів господарювання за куріння тютюнових виробів у заборонених місцях, за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення шляхом внесення змін до таких законодавчих актів України:

1) Статтю 1751 Кодексу України про адміністративні правопорушення викласти в такій редакції:

"Куріння тютюнових виробів у місцях, де це заборонено законом, а також в інших місцях, визначених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради, тягне за собою попередження або накладення штрафу від трьохсот до п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, тягне за собою накладення штрафу від п'ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян".

2) Статтю 20 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення" викласти в такій редакції:

"Особи, винні у порушенні законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення, несуть відповідальність згідно з законом.

За порушення норм цього Закону центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, застосовує фінансові санкції до суб'єктів господарювання у разі:

роздрібної реалізації тютюнових виробів без медичних попереджень споживачів тютюнових виробів і інформаційного напису про вміст нікотину та смоли в диму однієї сигарети (щодо сигарет), - від п'ятдесяти гривень до десяти тисяч гривень;

роздрібної реалізації тютюнових виробів, у яких вміст шкідливих речовин перевищує встановлені цим Законом допустимі рівні, - від ста гривень до двадцяти тисяч гривень;

роздрібної реалізації тютюнових виробів з використанням на їх упаковці слів, що містять додаткові характеристики тютюнових виробів: "з низьким вмістом смоли", "легкі", "суперлегкі", "ультра легкі", аналоги таких слів іноземними мовами, які створюють враження про те, що такий тютюновий виріб менш шкідливий для здоров'я, - від п'ятдесяти гривень до десяти тисяч гривень;

імпорту, оптової реалізації тютюнових виробів на території країни без медичних попереджень споживачів тютюнових виробів і інформаційного напису про вміст нікотину та смоли в диму однієї сигарети (щодо сигарет), - від п'ятисот гривень до десяти тисяч гривень;

імпорту, оптової реалізації тютюнових виробів на території України, у яких вміст шкідливих речовин перевищує встановлені цим Законом допустимі рівні, - від тисячі гривень до двадцяти тисяч гривень;

імпорту, оптової реалізації тютюнових виробів з використанням на їх упаковці слів, що містять додаткові характеристики тютюнових виробів: "з низьким вмістом смоли", "легкі", "суперлегкі", "ультра легкі", аналоги таких слів іноземними мовами, які створюють враження про те, що такий тютюновий виріб менш шкідливий для здоров'я, - від п'ятисот гривень до десяти тисяч гривень;

виробництва та введення в обіг на території України тютюнових виробів без медичних попереджень споживачів тютюнових виробів і інформаційного напису про вміст нікотину та смоли в диму однієї сигарети (щодо сигарет), - від двох тисяч гривень до двадцяти тисяч гривень;

виробництва та введення в обіг на території України тютюнових виробів, у яких вміст шкідливих речовин перевищує встановлені цим Законом допустимі рівні, - від п'яти тисяч гривень до п'ятдесяти тисяч гривень;

виробництва та введення в обіг на території України тютюнових виробів з використанням на їх упаковці слів, що містять додаткові характеристики тютюнових виробів: "з низьким вмістом смоли", "легкі", "суперлегкі", "ультра легкі", аналоги таких слів іноземними мовами, які створюють враження про те, що такий тютюновий виріб менш шкідливий для здоров'я, - від десяти тисяч гривень до двадцяти тисяч гривень;

розміщення попільничок або куріння у приміщеннях закладів ресторанного господарства - від десяти тисяч гривень до двадцяти тисяч гривень;

невідведення спеціальних місць для куріння, необладнання їх витяжною вентиляцією чи іншими засобами для видалення тютюнового диму, нерозміщення інформації, передбаченої частиною п'ятою статті 13 цього Закону, - від десяти тисяч гривень до двадцяти тисяч гривень;

порушення заборони щодо реклами, стимулювання продажу та спонсорства тютюнових виробів - від тридцяти тисяч гривень до п'ятдесяти тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід з метою стимулювання продажу тютюнових виробів.

Рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, може бути оскаржено до суду.

Фінансові санкції, накладені центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, стягуються у встановленому законом порядку.

Фінансові санкції, передбачені частиною другою цієї статті, накладаються керівником, заступниками керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, а також іншими уповноваженими керівником посадовими особами цього органу після розгляду матеріалів, які засвідчують факт порушення.

Про вчинення правопорушення, зазначеного у частині другій цієї статті, уповноваженою особою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, складається акт, який разом з письмовим поясненням керівника відповідного суб'єкта господарювання та документами, що стосуються справи, протягом трьох днів надсилається посадовій особі, яка має право накладати фінансові санкції.

Рішення про накладення фінансових санкцій приймається протягом 10 днів після отримання документів, зазначених у частині шостій цієї статті. Рішення про накладення фінансових санкцій оформляється постановою, що надсилається суб'єкту господарювання, на якого накладено фінансові санкції, та банківській установі, в якій відкрито поточний рахунок цієї юридичної особи.

Накладення фінансових санкцій не звільняє осіб, винних у порушенні цього Закону, від дисциплінарної, адміністративної, цивільно-правової або кримінальної відповідальності, встановленої законами України".

3) Статтю 7 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення" доповнити новими абзацами такого змісту:

"Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері захисту прав споживачів, у межах своєї компетенції:

- реалізує відповідно до закону державну політику щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення;

- здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення;

- надає суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи, розпорядження про припинення виявлених порушень вимог законодавства;

- застосовує фінансові санкції до суб'єктів господарювання за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення;

- здійснює інші повноваження, передбачені законом".

 

Київський міський голова

В. Кличко