КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
VI сесія VIII скликання

РІШЕННЯ

від 13 вересня 2018 року N 1367/5431

Про звернення Київської міської ради до Верховної Ради України щодо посилення кримінальної відповідальності по нападу на медичних працівників

Відповідно до статей 19, 22, 49, 92 Конституції України, статті 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 89, 90, 103 Бюджетного кодексу України Київська міська рада вирішила:

1. Направити звернення Київської міської ради до Верховної Ради України щодо посилення кримінальної відповідальності по нападу на медичних працівників згідно з додатком до цього рішення.

2. Офіційно оприлюднити це рішення в газеті Київської міської ради "Хрещатик".

3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київської міської ради з питань охорони здоров'я та соціального захисту.

 

Київський міський голова

В. Кличко


 

Додаток
до рішення Київської міської ради
13.09.2018 N 1367/5431


Звернення Київської міської ради до Верховної Ради України щодо посилення кримінальної відповідальності по нападу на медичних працівників

Ми, депутати Київської міської ради, вкрай стурбовані ситуацією, коли працівники сфери охорони здоров'я, виконуючи свої професійні обов'язки, потрапляють до категорії особливо незахищених громадян. З прийняттям проекту Закону України від 06.04.2017 N 6311 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення безпечних умов надання медичної допомоги" буде надаватися медикам (за їх зверненням) супровід поліції; буде здійснено посилення адміністративної та кримінальної відповідальності за протиправні дії щодо медиків та працівників системи екстреної медичної допомоги, які входять до складу бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги, зокрема під час виникнення надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків.

Законопроект передбачає зміну Кримінального кодексу України (далі - ККУ) шляхом зміни статті 22 - включення у перелік потерпілих медичних та фармпрацівників від правопорушень, які обумовлюють настання кримінальної відповідальності за вчинення злочину особами від 14 до 16 років; доповнення ККУ статтями 3482, 3492, 3501, що містять спеціальний склад правопорушень за вчинення проти медпрацівників та фармацевтів вбивства або замаху на вбивство, захоплення як заручника, погрози або насильства відповідно, а також передбачають настання кримінальної відповідальності.

В Київській міській профспілці працівників охорони здоров'я проведено круглий стіл на тему: "Права медичних працівників на захист від протиправних посягань на їх життя та здоров'я".

Учасники круглого столу дійшли висновку, що профілактика і протидія загрозам для безпеки лікаря - це фактор, який впливає також на якість і доступність надання медичної допомоги. Тому забезпечення безпеки життя та здоров'я медичних працівників під час виконання ними професійних обов'язків слід розглядати як одне з пріоритетних завдань держави.

Профспілка неодноразово зверталась з пропозиціями щодо порушеного питання до Київської міської державної адміністрації.

Часто на медпрацівників та фармацевтів скоюють напади агресивні пацієнти (у стані алкогольного сп'яніння, під впливом наркотичних речовин, з психічними розладами, асоціальні особи та ін.).

Одночасно повідомляємо, що в Києві збільшилась кількість випадків, коли хворі нападають на медиків із вимогою надати наркотичні препарати.

В деяких випадках бригада екстреної медичної допомоги виїжджає на місце події, тобто на місце скоєння злочину. Більше того, необхідно враховувати, що часом на момент приїзду конфлікт навіть не є вирішеним, і, фактично, працівники швидкої допомоги прибувають на місце злочину раніше, ніж правоохоронці, потрапляючи в епіцентр подій, які можуть призвести до жахливих наслідків.

Акцентуємо Вашу увагу на тому, що фактично на сьогоднішній момент для захисту власних прав медичний працівник має звернутися до правоохоронних органів із заявою, має бути зареєстровано кримінальне провадження, людина має бути визнана потерпілою, справу необхідно довести до суду, має бути обвинувачення та судовий розгляд. Але суди перевантажені, в Україні триває судова реформа, яка призвела до неповної комплектації судів працівниками, судові засідання відкладаються, а за певних обставин - затягуються, і, фактично, потерпіла людина змушена довго ходити по судах, намагаючись добитися притягнення винуватих до відповідальності.

Згідно з нормами Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров'я" кожен медик має право на належні умови професійної діяльності. Варто додати, що певні норми містяться в законах України "Про екстрену медичну допомогу" і "Про психіатричну допомогу". У першому з них законодавець виділяє виключно працівників, які включені до складу бригади екстреної медичної допомоги, при цьому виключаючи інших працівників цієї служби. У другому ж написано лише те, що медик має право на допомогу від представника Національної поліції під час надання психіатричної допомоги.

З одного боку, привілейоване становище працівників двох медичних напрямків, а з іншого, відсутній механізм реалізації цих прав, тому на сьогодні в запропонованому Комітетом законопроекті N 6311 вироблено правильний і чіткий підхід, адже мають бути внесені зміни не точково до кожного законопроекту, а в основи, де мають бути передбачені права та обов'язки держави на забезпечення гарантій при здійсненні професійної діяльності.

Щодо законопроекту N 6311 то по суті Національна поліція України стане виконувати охоронні послуги для медичних працівників під час надання ними медичної допомоги, але вона звертає увагу, що, по-перше, ці випадки не є систематичними, а, по-друге, до основних завдань Національної поліції України відноситься забезпечення прав та свобод громадян, а переносити обов'язки нацполіції у площину фінансово-господарських операцій в цьому випадку взагалі недоречно. Тому необхідні відповідні зміни і до Закону України "Про Національну поліцію", якими буде забезпечено обов'язок поліції здійснювати супровід на першу ж вимогу медичного працівника.

Надавати допомогу хворому за будь-яких обставин - професійний обов'язок лікаря, за невиконання якого він несе кримінальну відповідальність. Тому гарантувати медикам особисту безпеку повинні закони та спеціальний правовий статус медичного працівника. Зараз факти нападу на медиків із застосуванням фізичної сили розглядаються правоохоронними органами без урахування того, що це відбувається під час виконання службових обов'язків.

Одним із важливих завдань держави є побудова спільного механізму взаємодії між тими, хто захищає українців, і тими, хто їх лікує та рятує життя.

Враховуючи вищевикладене, є необхідність встановити пости охорони у всіх медичних закладах, особливо у стаціонарах, та камери відеоспостереження на входах до медичних закладів, всі бригади Центру екстреної медичної допомоги треба забезпечити кнопками для екстреного виклику правоохоронних органів, а не через диспетчерську службу (економія часу), з'явилася також необхідність правового захисту медичних працівників на законодавчому рівні.

У зв'язку із цим ми пропонуємо підтримати зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров'я", Закону України "Про екстрену медичну допомогу", що зазначені в проекті Закону України від 06.04.2017 N 6311 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення безпечних умов надання медичної допомоги", та до Закону України "Про Національну поліцію України".

 

Київський міський голова

В. Кличко