КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
V сесія VIII скликання

РІШЕННЯ

від 21 грудня 2017 року N 1045/4052

Про ініціювання створення місцевої асоціації "Київська агломерація"

Керуючись частиною другою статті 4 та статтею 10 Європейської хартії місцевого самоврядування, пунктами 21 і 40 Декларації Генеральної Асамблеї ООН про міста та інші населені пункти в новому тисячолітті від 09 червня 2001 року, статтею 8 Закону України "Про асоціації органів місцевого самоврядування", пунктом 3 розділу IV Концепції адміністративної реформи в Україні, затвердженої Указом Президента України від 22 липня 1998 року N 810/98, виходячи з закріпленого у Європейській хартії місцевого самоврядування права органів місцевої влади на співробітництво при здійсненні своїх повноважень, прагнучи досягнути солідарності у стосунках столиці з прилеглими територіями, як це визначено у пункті 68 Європейської хартії міст II Ради Європи, беручи до уваги принцип рівноправного партнерства між малими, середніми і великими містами та селами в межах міських метрополій, проголошений в розділі I Лейпцизької хартії Ради Європи про сталий розвиток міст, визнаючи необхідність реалізації цілей, що окреслені в Державній стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року N 385, враховуючи спрямованість міста Києва на активну співпрацю з прилеглими громадами для реалізації спільних проектів, що була визначена як ключова умова успішної імплементації Стратегії розвитку міста Києва до 2025 року, та пріоритет в рамках стратегічного напрямку "Київ - відкрите місто, національний та регіональний центр тяжіння", підтверджуючи необхідність об'єднання зусиль столиці та сусідніх населених пунктів для вирішення спільних проблем, координації зусиль та розробки єдиної стратегії розвитку, Київська міська рада вирішила:

1. Ініціювати створення місцевої асоціації "Київська агломерація" (далі - Асоціація) відповідно до частини першої статті 8 Закону України "Про асоціації органів місцевого самоврядування".

2. Направити місцевим радам міст Бориспіль, Боярка, Бровари, Буча, Васильків, Вишгород, Вишневе, Ірпінь, Обухів, Українка, селищ Ворзель, Глеваха, Гостомель, Калинівка (Броварський район), Калинівка (Васильківський район), Коцюбинське, Козин, Чабани, а також прилеглих до міста Києва сіл, звернення Київської міської ради згідно з додатком до цього рішення.

3. Визначити особами, уповноваженими для участі в установчих зборах Асоціації (далі - Уповноважені особи):

- Київського міського голову Кличка Віталія Володимировича;

- заступника міського голови - секретаря Київської міської ради Прокопіва Володимира Володимировича;

- заступника голови Київської міської державної адміністрації з питань здійснення самоврядних повноважень Резнікова Олексія Юрійовича;

- депутата Київської міської ради, голову депутатської фракції "Солідарність" у Київській міській раді Страннікова Андрія Миколайовича;

- депутата Київської міської ради, голову депутатської фракції "Об'єднання "Самопоміч" у Київській міській раді Гусовського Сергія Михайловича;

- депутата Київської міської ради, голову депутатської фракції "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" у Київській міській раді Бондаренка Володимира Дмитровича;

- депутата Київської міської ради, голову депутатської фракції "Єдність" у Київській міській раді Омельченка Олександра Олександровича;

- депутата Київської міської ради, голову депутатської фракції "Всеукраїнське об'єднання "Свобода" у Київській міській раді Сиротюка Юрія Михайловича.

4. Надати Уповноваженим особам право:

- спільно вести переговори з уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування прилеглих населених пунктів з питань, пов'язаних зі створенням Асоціації;

- представляти інтереси Київської міської ради на установчих зборах Асоціації, брати участь в обговоренні і голосуванні з усіх питань порядку денного установчих зборів Асоціації, у тому числі з питань затвердження статуту Асоціації та обрання виконавчого органу Асоціації;

- обирати і бути обраним до складу органів управління Асоціації;

- підписувати документи, пов'язані зі створенням та державною реєстрацією Асоціації;

- брати участь у вирішенні будь-яких інших питань, пов'язаних зі створенням Асоціації.

5. Доручити виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) здійснити заходи з організації і проведення консультацій щодо створення Асоціації з міськими, сільськими і селищними головами та секретарями місцевих рад населених пунктів, вказаних у пункті 2 цього рішення, та повідомити про результати відповідних консультацій на пленарному засіданні Київської міської ради не пізніше ніж через два місяці з дня прийняття цього рішення.

6. Доручити виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) спільно з управлінням з питань децентралізації, розвитку місцевого самоврядування, регіональних та міжнародних зв'язків секретаріату Київської міської ради протягом місяця з дня прийняття цього рішення з урахуванням вимог статті 9 Закону України "Про асоціації органів місцевого самоврядування" розробити проект статуту Асоціації, а також підготувати аналітичну записку щодо проблем та перспектив взаємодії міста Києва і прилеглих населених пунктів агломерації по кожній з галузей господарства з відповідними статистичними даними.

Проект статуту Асоціації та зазначена аналітична записка не пізніше ніж через місяць з дня прийняття цього рішення подаються на розгляд Київському міському голові та іншим Уповноваженим особам з метою формування спільної узгодженої позиції на установчих зборах Асоціації, а також представляються депутатам Київської міської ради на пленарному засіданні Київської міської ради уповноваженим представником виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

7. Доручити Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не пізніше ніж через п'ятнадцять днів з дня прийняття цього рішення подати на розгляд Київському міському голові та іншим Уповноваженим особам письмовий перелік усіх прилеглих до міста Києва сіл.

8. Це рішення офіційно оприлюднити в газеті Київської міської ради "Хрещатик".

9. Контроль за виконанням цього рішення покласти на Київського міського голову та постійну комісію Київської міської ради з питань місцевого самоврядування, регіональних та міжнародних зв'язків.

 

Київський міський голова

В. Кличко


 

Додаток
до рішення Київської міської ради
21.12.2017 N 1045/4052


Звернення депутатів Київської міської ради до місцевих рад прилеглих населених пунктів

Становлення постіндустріальної ринкової економіки в Україні стало каталізатором багатьох суспільних процесів, одним з яких є урбанізація - посилення ролі міст в політиці, економіці, культурі та суспільному житті. Робочі місця, соціальна інфраструктура, прийнятний рівень життя, можливості для професійного розвитку і самореалізації - всі ці важливі фактори сконцентровані саме у великих українських містах-мільйонниках. Вказане зумовило не лише стрімке зростання міського населення в Україні, а й виникнення нової економіко-географічної категорії - міських агломерацій.

Агломерація являє собою компактне територіальне розміщення міських населених пунктів, об'єднане інтенсивними господарськими, трудовими і культурно-побутовими зв'язками. Переважна більшість агломерацій є моноцентричними - тобто об'єднаними навколо найбільшого міста, що становить центр агломерації. Виникнення агломерацій як нового витку урбанізації було визнане ООН на глобальному рівні ще у 2001 році. Зокрема, у пункті 21 Декларації Генеральної Асамблеї ООН про міста та інші населені пункти в новому тисячолітті держави наголосили, що "процес урбанізації в світі призвів до концентрації населення в міських агломераціях, що простягаються за межі адміністративних кордонів міст, охоплюють дві або більші адміністративні одиниці, мають місцеві органи влади з різними можливостями і пріоритетами та страждають від відсутності координації". Для вирішення вказаної проблеми у пункті 40 Декларації Об'єднані Нації закликали "органи влади у великих міських агломераціях розробляти механізми і відповідним чином стимулювати роботу правових, фінансових, адміністративних, планових і координаційних механізмів для організації більш справедливого, налагодженого і функціонального життя в містах". Необхідність приділити належну увагу цьому новому суспільно-економічному явищу швидко усвідомили і на європейському рівні - так, в Лейпцизькій хартії про сталий розвиток міст (2007) та Європейській хартії міст II (2008) наголошується на важливості налагодження партнерства і солідарності між прилеглими населеними пунктами в межах міських метрополій.

Виокремлення агломерації як сучасної урбаністичної тенденції в Україні та визнання необхідності її правового регулювання на національному рівні було вперше здійснене в Концепції адміністративної реформи в Україні, затвердженій Указом Президента України від 22 липня 1998 року N 810/98. У Концепції йшлося про необхідність апробації та добровільного запровадження у міських агломераціях нових організаційних моделей управління, а також про прискорення розроблення і прийняття Закону України "Про міську агломерацію". Термін "міська агломерація" також згадувався в Державній стратегії регіонального розвитку до 2015 року, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2006 року N 1001, що визначала необхідність фінансування проектів "розбудови і модернізації технічної та суспільної інфраструктури найбільших міських агломерацій і великих міст (Донецьк, Дніпропетровськ, Київ, Львів, Одеса, Харків) з метою перетворення їх на основні осередки припливу людей, товарів, капіталу та інформації". Державна стратегія регіонального розвитку до 2020 року не послуговується терміном "агломерація", проте також містить цілі щодо підвищення ролі міст у подальшому розвитку регіонів, досягнення територіальної соціально-економічної інтеграції та поширення позитивних процесів розвитку міст на інші території. Разом з тим економіко-географічна категорія агломерації наразі так і не отримала відповідного законодавчого регулювання. Існуючий Закон України "Про співробітництво територіальних громад" не містить поняття агломерації та зосереджений на питаннях договірного співробітництва територіальних громад для реалізації конкретних спільних проектів, а зареєстрований у Верховній Раді України законопроект N 6743 "Про міські агломерації" від 17 липня 2017 року і досі перебуває на ознайомленні у комітеті.

Слід усвідомлювати, що агломерація є об'єктивною економіко-географічною реалією сьогодення, існування якої не залежить від наявності відповідної юридичної категорії в законодавстві. Сьогодні зазначені реалії урбаністичного укрупнення в Україні найвиразніше прослідковуються навколо суспільно-економічного серця України, її столиці - міста Києва. За даними аналітично-дослідницького центру "Інститут міста" Київська агломерація фактично об'єднує 11 міст (Київ, Бориспіль, Боярка, Бровари, Буча, Васильків, Вишгород, Вишневе, Ірпінь, Обухів, Українка), 8 селищ (Ворзель, Глеваха, Гостомель, Калинівка у Броварському районі та Калинівка у Васильківському районі, Коцюбинське, Козин, Чабани) та понад 50 сіл. Щоденно до столиці з області приїжджають на роботу близько 560 тис. людей, що складає 32 % населення усієї Київської області. Зокрема, кожного дня на роботу до Києва їздять 41 % мешканців міста Бровари та 43 % мешканців міста Ірпінь. Більше того, у найближчих до Києва районах - Бориспільському, Броварському, Васильківському, Вишгородському, Києво-Святошинському та Обухівському (26,3 % території області) мешкає майже половина населення області (45,8 %). При цьому зв'язки Києва з сусідніми населеними пунктами не обмежуються лише маятниковою трудовою міграцією - населення прилеглих територій активно користується соціальною інфраструктурою столиці, її транспортними коридорами, культурними і рекреаційними ресурсами, адміністративними можливостями. В цьому контексті серйозною проблемою є питання неузгодженості стратегічного планування розвитку столиці та сусідніх населених пунктів, адже у прилеглих селах і містах активно ведеться житлове будівництво за умов практично повної відсутності дитячих садків, шкіл, лікарень і закладів побутового обслуговування населення. Так, навіть у таких відносно великих містах як Бровари, Бориспіль і Буча наповненість шкіл наразі вже становить 100 %, а чисельність дітей у групах в дошкільних навчальних закладах перевищує встановлені норми на 19 - 29 %. Все це зумовлює колосальне додаткове навантаження на інженерно-транспортну та соціальну інфраструктуру столиці, яке в разі відсутності належного спільного планування неминуче призведе до колапсу. При цьому створення та обслуговування інфраструктури, якою користуються усі жителі Київської агломерації, здійснюється виключно за кошти столичного бюджету. Для прикладу, Головний каналізаційний колектор міста Києва, ПАТ "Київводоканал" і Бортницька станція аерації забезпечують водовідведення і прийом стічних вод не лише столиці, а й прилеглих міст-супутників. Окремої уваги та координації також потребують питання зберігання київського сміття на обласних полігонах, будівництво доріг, організація приміських транспортних сполучень, а також розмежування меж територій міста Києва та прилеглих населених пунктів.

Таким чином, синергічний розвиток міста Києва та суміжних адміністративних одиниць потребує сучасних європейських механізмів, які б давали змогу цим економічно пов'язаним та суспільно інтегрованим населеним пунктам координувати зусилля та ефективно вирішувати спільні проблеми. В умовах відсутності законодавчого регулювання категорії агломерації відповідне співробітництво може бути організоване шляхом створення асоціації органів місцевого самоврядування згідно з Законом України "Про асоціації органів місцевого самоврядування" (далі - Закон).

Відповідно до статті 1 Закону асоціація органів місцевого самоврядування є добровільним неприбутковим об'єднанням, що створюється органами місцевого самоврядування з метою більш ефективного здійснення своїх повноважень, узгодження дій щодо захисту прав та інтересів територіальних громад і сприяння місцевому та регіональному розвитку. Згідно з положеннями Закону місцева асоціація органів місцевого самоврядування створюється на добровільних засадах представниками трьох або більше місцевих рад на установчих зборах асоціації та реєструється як юридична особа відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань". Перед проведенням відповідних установчих зборів кожна місцева рада, що виявила бажання стати членом асоціації, має прийняти рішення про ініціювання створення асоціації, визначити уповноважених осіб та надати їм необхідний обсяг повноважень.

З огляду на вищезгадані виклики сьогодення, Київська міська рада як представницький орган територіальної громади столиці України вирішила зробити перший крок та ініціювати створення місцевої асоціації "Київська агломерація" (далі - Асоціація), а також доручити виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) здійснити заходи з організації і проведення консультацій щодо створення Асоціації з міськими, сільськими і селищними головами та секретарями місцевих рад прилеглих населених пунктів.

Виходячи з вищезазначеного, з метою об'єднання зусиль щодо захисту прав і законних інтересів членів територіальних громад, розв'язання спільних проблем, обміну досвідом та створення умов для більш ефективного здійснення повноважень місцевого самоврядування, звертаємось до Вас з пропозицією:

1. Долучитись до консультацій стосовно створення Асоціації, що організовуються виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією).

2. Прийняти рішення про ініціювання створення Асоціації відповідно до статті 8 Закону України "Про асоціації органів місцевого самоврядування".

3. Делегувати уповноважених представників для участі в установчих зборах Асоціації.

З метою максимальної ефективності запланованих консультацій також пропонуємо Вам визначитись щодо основних проблем і перспектив взаємодії міста Києва та Вашого населеного пункту по кожній з галузей господарства.

Ми переконані, що лише спільними зусиллями нам під силу гідно протистояти існуючим викликам та забезпечити сталий розвиток нашого регіону!

 

Київський міський голова

В. Кличко